ABABSverige

Åbo torgs byggnadsarbetsplats inspirerar till unika ställningslösningar

Utmanande, intressant, inspirerar att utveckla nytt och kräver reaktionshastighet. Så beskriver Skanska och Telinekataja Åbo torgparks centralt belägna byggnadsarbetsplats, som bevakas tätt av både landskapets medier och förbipasserande Åbobor.

Telinekataja har en synlig roll i renoveringen av Salutorget i Åbo. Tills projektet är klart kan byggnadsarbetsplatsens framsteg följas dygnet runt på adressen Torilive.fi.

Åbo torgs byggnadsarbetsplats inspirerar till unika ställningslösningar

Skanskas entreprenadobjekt står färdigt i slutet av 2020, med nya parkeringsplatser för 600 bilar under Salutorget. 

Telinekatajas styrkor är snabb respons och innovativa lösningar

Renoveringen av Salutorget i Åbo och byggandet av Åbo torgpark inleddes med arkeologiska utgrävningar år 2018. Skanskas entreprenadobjekt står färdigt i slutet av 2020, med nya parkeringsplatser för 600 bilar under Salutorget. Det underjordiska nya utrymmet förbinder torgområdets fastigheter. Salutorget får också ett helt nytt utseende, med paviljongbyggnader och en scen som fungerar som estrad för olika tjänster och upplevelser.

För Telinekatajas del startade projektet våren 2019 med trapptorn. Under de regniga vintermånaderna efter oktober–novemberskiftet har Telinekataja skyddat bland annat valvgjutningsarbeten med sina lösningar.

– Vi skräddarsyr ett kostnadseffektivt paket för Skanska som exakt uppfyller deras önskemål. Vi har redan från början velat utveckla vår verksamhet och erbjuda nya lösningar som underlättar arbetet, säger arbetsledare Nico Kirjonen från Telinekataja.

”Telinekatajas styrkor är snabb respons och innovativa lösningar”

Skanskas ansvarige arbetsledare Pasi Mäkinen beskriver Åbo torgpark-projektet som intressant och utmanande. Telinekataja utsågs till partner tack vare priset och ett samarbete som visat sig fungera på tidigare byggnadsarbetsplatser.

– Av väderskyddsentreprenören förväntar vi oss snabb reaktionsförmåga och innovativa lösningar. Telinekataja erbjuder bägge, tillägger arbetsledare Tom Laihi från Skanska.

Vädret har gynnat vår yrkeskunniga partners goda konstruktionsarbete. – Den snöfria, varma vintern gav goda förutsättningar för byggnadsarbetsplatsen. Det har inte varit frostproblem i betongarbetet och ingen tjäle har uppstått, säger Mäkinen.

Unik brolösning för långa överpassager

Ur fågelperspektiv och i livekameran ser Salutorget i Åbo ut som ett stort jobb. Det är det nog: byggnadsarbetsplatsen förbrukar cirka 15 000 m3 betong, ca en miljon kilo borstat stål till betongkonstruktionerna, ett fyrtiotal kilometer pålar och stålspontar samt 1,2 miljoner kilo stålbalkar. Byggnadsarbetsplatsen golvyta är 18 978 m2. Projektet sysselsätter totalt 30–50 byggproffs varje dag.

Även väderskyddslösningarna syns och är stora. För att säkerställa torkningen av valvgjutningen och optimera arbetsförhållandena försågs Salutorgets byggnadsarbetsplats bland annat med ett KH XL-väderskydd med 40 meters spännvidd. KH XL är ett lämpligt väderskydd för objekt där man inte kan använda stödtorn för att öka väderskyddets bredd.

– Jag är speciellt stolt över den innovativa ARS-brolösningen, som aldrig tidigare använts i Åboregionen. Det är en bro av ställningsmaterial som möjliggör långa korsningar utan ben. Vi byggde en 23 meter lång bro och väderskydd ovanpå den för byggnadsarbetsplatsen, säger Nico Kirjonen.

– En annan lösning som underlättar jobbet på byggnadsarbetsplats är väderskydd på skenor. Tack vare skenorna behöver skyddet inte demonteras och sättas ihop emellanåt, utan flyttas på 95 meter långa ställningsstommar efter byggnadsarbetsplatsens behov, tillägger han.

Telinekataja utsågs till partner tack vare priset och ett samarbete som visat sig fungera på tidigare byggnadsarbetsplatser.

Telinekataja utsågs till partner tack vare priset och ett samarbete som visat sig fungera på tidigare byggnadsarbetsplatser.

Kundcentrerad service i nyckelposition

Kirjonen berättar att det ligger i alla Telinekatajas medarbetares gemensamma intresse att betjäna så väl och kundcentrerat som möjligt. Det innebär ständig förnyelse.

– Vi utvecklar gärna nya lösningar. Det är trevligt att kunna hjälpa till. Vi har en bra designavdelning, som har ett nära samarbete med kunden och arbetsledningen. Våra övriga trumfkort omfattar naturligtvis bra täckmaterial, välskött ställningsmaterial och tillräckligt materiel, säger Nico Kirjonen från Telinekataja.

Du kanske också är intresserad av

Nikolaj Murikoff, som lett Layhers verksamhet i Sverige, blir ny verkställande direktör för ABAB, en del av Telinekataja-koncernen
SSAB & Telinekataja: ”Fabriken i Brahestad är vår gemensamma byggplats”